19 TIPS VOOR DE BESTE B2B WEBSHOP

best b2b web store sana blogDe beste B2B-webshop: dat is wat elke groothandelaar en leverancier wil hebben. Wil jij een stijging zien in B2B e-commerce verkoop? Of meer klanten die gebruikmaken van je webshop? Dan moet je een goed werkende webshop hebben. Maar hoe ziet zo’n B2B-webshop er dan uit?

Voor het antwoord moet je in de huid kruipen van je B2B-klant. Wat verstaan B2B-klanten onder een goede B2B-webshop?

Sana Commerce deed onderzoek naar de wensen en voorkeuren van de B2B-klant. Sana liet Sapio Research onderzoek doen naar 560 B2B-klanten wereldwijd. Deze klanten kopen van leveranciers, fabrikanten en groothandels. Deze inzichten werden gecombineerd met tips van Sana’s Customer Success Managers en Product Experts.

Hieronder vind je 19 praktische tips voor de beste B2B-webshop. Pas jij ze al toe?

Tip 1. Álle informatie online

Zorg dat je klant álle informatie online kan vinden. En wel vanwege het volgende:

  • 47% van B2B-kopers maakt gebruik van informatie online. Op deze manier willen B2B-kopers meer te weten komen over oplossingen voor hun probleem.
  • 2/3 van B2B-kopers wil dat er gedetailleerde informatie over producten en onderdelen online beschikbaar is.
  • 29% van de bestelfouten komt door het tonen van onvoldoende productinformatie.

1. Beantwoord vragen van je klant

Je klant wil antwoord op al zijn vragen online vinden. De volgende soorten informatie moeten dan ook zeker op je webshop staan:

  • Technische informatie
  • Prijsinformatie en kortingen
  • Productspecificaties

2. Zorg voor content die prettig leest

Zorg er ook voor dat je B2B-webshop interactieve content bevat. Hiermee bedoel ik content zoals webinars, video’s, whitepapers, brancheonderzoeken en podcasts. Dit is noodzakelijk door deze twee redenen:

  1. Het helpt je klant om specifieke vragen te beantwoorden.
  2. Het geeft jouw bedrijf autoriteit omdat dit je als thought leader presenteert.

Tip 2. Zorg ervoor dat je B2B-webshop SEO proof is

Heb jij een open webshop zonder login? Let dan goed op!

Door je content te optimaliseren voor de zoekmachines, is de kans groter dat je (potentiële) klant jouw bedrijf eerder vindt dan de webshop van je concurrent.

Voor SEO zijn vier cruciale onderdelen van belang:

1. Content:

  • een goede selectie van keywords die je wil gebruiken.
  • long tail zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zij hele specifieke zoekwoorden.
  • gedetailleerde productbeschrijvingen op je webshop (verwerk dit ook in de metatitel en titletags).

2. Techniek:

3. User experience:

  • hoge laadsnelheid van de pagina.
  • geoptimaliseerde webshop voor mobiel gebruik.

4. Linkbuilding

  • verbeterde interne linkstructuur.

Tip 3. Verhoog het gebruikersgemak door een goede navigatie (faceted search en quick search)

Uit onderzoek van Sana blijkt dat 37% van de B2B-kopers een aankoop voortijdig afbreken, wanneer ze niet eenvoudig kunnen vinden wat ze zoeken. Dat zijn B2B-klanten gewend door hun B2C-koopervaring.

Zorg dat er op je webshop in ieder geval één van volgende soorten zoekfuncties zit:

  • Faceted zoekoptie (gefilterde zoekoptie)
  • Quick search (zoekbalk)

En wees er bovendien zeker van dat de producten goed en logisch gestructureerd zijn op je webshop. Klant Keller zorgt ervoor dat klanten in slechts 3x klikken hun gewenste product vinden. Doe hier inspiratie op van hun online navigatieproces.

Alle praktische tips voor de beste B2B-webshop ontdekken? Lees hier het volledige Sana blogbericht.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten